Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kisielicach
MIEJSKO-GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
14-220 KISIELICE
ul. Sienkiewicza 18
Nr telefonu: (55) 2756441
(55) 230 76 09 - Kierownik MGOPS
(55) 234 85 05 – świadczenie wychowawcze, świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny
adres e-mail: mgops.kisielice@kisielice.pl
NIP: 581-15-01-951
REGON: 002793619
MIEJSKO-GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W KISIELICACH
pracuje w następujących godzinach:
od poniedziałku do piątku
od godz. 7:00 do godz. 15:00
Kierownik MGOPS przyjmuje interesantów w godzinach pracy
Podstawy prawne działania MGOPS
- ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r.o pomocy społecznej (Tekst jednolity: Dz. U. z 2015r. poz. 163 z późniejszymi zmianami.),
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Tekst jednolity: Dz. U. z 2013r. poz. 885 z późniejszymi zmianami)
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Tekst jednolity: Dz. U. 2015r. poz. 1515)
- inne akty prawne nakładające obowiązki i uprawnienia na Jednostkę
Statut MGOPS nadany uchwałą nr XXVI/80/2013 Rady Miejskiej w Kisielicach z dnia 27 lutego 2013 r.
Zmiany do Statutu:
Uchwała Nr XX/X/99/2013 Rady Miejskiej w Kisielicach z dnia 5 czerwca 2013r. w sprawie zmiany statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach
Uchwała Nr XXXVI/146/2014 Rady Miejskiej w Kisielicach z dnia 5 lutego 2014 r. w sprawie zmian w statucie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach
Regulaminu MGOPS w Kisielicach:
- ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Tekst jednolity: Dz. U. z 2015r. poz. 114 z późniejszymi zmianami)
- ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Tekst jednolity: Dz. U. z 2015r. poz. 859 z późniejszymi zmianami)
- ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej (Tekst jednolity: Dz. U. z 2015r. poz. 332)
- ustawa z dnia 4 kwietnia 2014 roku o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Tekst jednolity: Dz. U. z 2014r. poz. 567)
- ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Tekst jednolity: Dz. U. z 2013r. poz. 966)
- ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Tekst jednolity: Dz. U. 2015r. poz. 2156)
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1390)
- zarządzenie Nr 71/2015 Burmistrza Kisielic z dnia 1 września 2015 roku w sprawie upoważnienia Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach Pani Lucyny Grześ-Remus do realizacji zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny
- zarządzenie Nr 72/2015 Burmistrza Kisielic z dnia 1 września 2015 roku w sprawie upoważnienia Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach Pani Lucyny Grześ-Remus do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenia postępowania i wydawania w tych sprawach decyzji
- zarządzenie nr 73/2015 Burmistrza Kisielic z dnia 1 września 2015 roku w sprawie upoważnienia Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach Pani Lucyny Grześ-Remus do prowadzenia postępowania administracyjnego oraz wydawania decyzji administracyjnych zasiłków dla opiekunów
- zarządzenie Nr 74/2015 Burmistrza Kisielic z dnia 1 września 2015 roku w sprawie upoważnienia Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach Pani Lucyny Grześ-Remus do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach dodatków mieszkaniowych
- zarządzenie Nr 76/2015 Burmistrza Kisielic z dnia 1 września 2015 roku w sprawie upoważnienia Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kisielicach Pani Lucyny Grześ-Remus do wydawania decyzji administracyjnych
Zadania MGOPS:
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Podstawowym zadaniem Ośrodka jest zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka poprzez:
- tworzenie warunków organizacyjnych dla funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej,
- analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
- przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
- pracę socjalną, rozumianą jako działalność zawodową skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej:
Z ZAKRESU ZADAŃ WŁASNYCH GMINY WYKONUJE ZADANIA, KTÓRE OBEJMUJĄ:
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
- przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
- opracowanie i realizacja projektów socjalnych,
- podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- współpracę z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechnianie informacji o usługach
- poradnictwa zawodowego i szkoleniach,
- realizacja zadań własnych gminy dotycząca wypłaty dodatków mieszkaniowych zgodnie z ustawa o dodatkach mieszkaniowych
- wykonuje zadania określone innymi ustawami przekazane do realizacji przez Burmistrza Kisielic lub Radę Miejską w Kisielicach.
Z ZAKRESU ZADAŃ WŁASNYCH GMINY O CHARAKTERZE OBOWIĄZKOWYM:
- opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
- sporządzanie oceny w zakresie pomocy społecznej;
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
- opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
- praca socjalna;
- organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
- dożywianie dzieci;
- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
- pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Z ZAKRESU ZADAŃ ZLECONYCH GMINIE OŚRODEK:
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz zapewnianie posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
Kadra MGOPS
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Obecnie obowiązki kierownika MGOPS pełni Pani Lucyna Grześ-Remus
Dane:
- powołana na stanowisko 01.09.2015 r.
Zadania Kierownika:
- realizacja zadań wspólnych wynikających z Regulaminu § 14
- przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej,
- ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązań,
- podejmowanie z upoważnienia Rady Miejskiej postanowień i decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczeń pomocy społecznej,
- analiza i ocena realizacji planu zaspokojenia potrzeb oraz skuteczności świadczeń pomocy,
- składanie Radzie Miejskiej corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- współpraca z organizacjami społecznymi, kościołem katolickim i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi,
- koordynacja i nadzór nad pracą pracowników ośrodka,
- reprezentuje MGOPS na zewnątrz,
Kierownik MGOPS wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników .
Struktura organizacyjna Ośrodka
1. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
a) Dział Pomocy Środowiskowej (pracownicy socjalni - 3 etaty, specjalista pracy socjalnej - 1 etat)
b) Dział Finansowo – Księgowy (główny księgowy -1 etat, inspektor - 2 etaty, podinspektor - 1 etat)
c) Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego (referent - 1 etat, inspektor - 1 etat)
d) Sekcja Usług Opiekuńczych (młodszy opiekun 8 +/- wg potrzeb etatów)
DZIAŁ POMOCY ŚRODOWISKOWEJ:
Na stanowisku pracownika socjalnego zatrudnione są:
- Kamila Kreńska
- Halina Filaber
- Regina Tęczar
- Mariusz Gross – specjalista pracy socjalnej
Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy w szczególności:
- Rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb mieszkańców w Kisielicach w zakresie pomocy społecznej oraz ewidencjonowanie grup społecznych wymagających pomocy.
- Opracowanie, realizacja i współuczestnictwo we wdrożeniu gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
- Świadczenie pracy socjalnej.
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych oraz podejmowanie innych niezbędnych czynności dot. ustalenia uprawnień do świadczeń wynikający z ustawy o pomocy społecznej oraz rządowych programów pomocy.
- Sporządzanie decyzji administracyjnych na świadczenia pomocy społecznej.
- Sporządzenie list wypłat przyznanych świadczeń.
- Przekazywanie organom odwoławczym akt spraw osób odwołujących się od decyzji administracyjnych.
- Sprawowanie kontroli w zakresie wykorzystania przez świadczeniobiorców przyznanych środków.
- Podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja projektów, programów finansowych ze źródeł zewnętrznych,
- Współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Podejmowanie działań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
DZIAŁ FINANSOWO-KSIĘGOWY:
Na stanowisku głównej księgowej zatrudniona jest Janina Malinowska
Pracownicy działu księgowości: podinspektor Ewa Przegalińska, inspektor Barbara Szewera, inspektor Agnieszka Zatorska
Do zadań działu Finansowo-Księgowej w szczególności należy:
- Prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi zasadami.
- kontrola formalno-rachunkowa wszystkich dokumentów
- prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej zgodnie z typowym planem kont,
- prowadzenie syntetyki jednostki budżetowej,
- prowadzenie analityki wydatków rejestru dochodów i funduszy celowych,
- prowadzenie dziennika obrotów,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu i funduszy celowych sprawozdań operatywnych, sprawozdań półrocznych i rocznych,
- naliczenie wynagrodzeń za pracę oraz zasiłków i świadczeń ZUS
- przestrzeganie prawidłowości wykonania budżetu,
- organizowanie sporządzania przyjmowania i obrotu dokumentów.
- Prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi.
- Obsługa finansowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- Sporządzanie planów finansowych Ośrodka,
- Sporządzanie sprawozdań finansowych z działalności Ośrodka
- Obsługa finansowa dochodów własnych i depozytów,
- Zapewnienie obsługi kasowej Ośrodka.
- Bieżąca analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka,
- Obsługa finansowa środków unijnych,
- Planowanie i nadzorowanie remontów i inwestycji
- Zaopatrzenie materiałowo techniczne Ośrodka
- Prowadzenie całości spraw wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych
- Zgłoszenie pracowników i świadczeniobiorców do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w systemie PŁATNIK
- Prowadzenie dokumentacji i rozliczeń z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi instytucjami.
- Prowadzenie akt osobowych pracowników oraz rejestru urlopów
Do zadań działu Finansowo-Księgowego w ramach sekcji pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów w szczególności należy:
- Przyjmowanie wniosków o przyznanie stypendium,
- Sprawdzanie wniosków pod względem poprawności formalnej,
- Kwalifikowanie uczniów do grup dochodowych,
- Rozpatrywanie sytuacji materialnej uczniów kwalifikowanych do stypendium,
- Wydawanie decyzji administracyjnych przyznających stypendium,
- Sporządzanie list wypłat i przekazywanie je do szkół dokonujących wypłat,
- Kontrola merytoryczna i formalno-rachunkowa oraz wypłacanie stypendiów uczniom szkół nie będących jednostkami organizacyjnymi Gminy Miejskiej Kisielice.
DZIAŁ ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH I FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO:
Na stanowisku d/s świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego zatrudnione są: Irena Konewka, inspektor Marzena Rutynowska
Do zadań Działu Realizacji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego należy, w szczególności:
- Prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń rodzinnych zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych,
- Prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz postępowań wobec dłużników alimentacyjnych zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- Udzielanie informacji o przysługujących uprawnieniach,
- Przygotowywanie decyzji administracyjnych wynikających z prowadzonych postępowań
- Terminowe sporządzanie list wypłat w zakresie przyznanych świadczeń,
- Sporządzanie bilansu oraz obowiązującej sprawozdawczości,
- Analiza i nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków finansowych,
- Prowadzenie postępowań egzekucyjnych dotyczących nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- Prowadzenie postępowań i opracowywanie dokumentacji dotyczącej dłużników alimentacyjnych,
- Stała współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie realizowanych zadań,
- Prowadzenie ewidencji odwołań i przekazywanie akt w tej sprawie do organów odwoławczych,
- Współpraca z komornikami, innymi organami i instytucjami w zakresie realizacji zadań,
- Dokonywanie kontroli wewnętrznej,
- Przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,
- Dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika.
Do zadań Sekcji Usług Opiekuńczych należy, w szczególności:
Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych wynikających ze stanu zdrowia chorego:
- przesłanie łóżka,
- zmiana bielizny osobistej i pościelowej,
- mycie, kąpanie, czesanie, ubranie chorego, pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych (jeżeli stan zdrowia tego wymaga)
- pielęgnację zleconą przez lekarza lub pielęgniarkę.
Wykonywanie czynności gospodarczych:
- zakupywanie artykułów spożywczych i przemysłowych niezbędnych do egzystencji podopiecznego,
- zabezpieczenie posiłku, w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego,
- karmienie podopiecznego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności,
- spacery z podopiecznym,
- utrzymanie w czystości otoczenia podopiecznego,
- dokonywanie bieżących porządków w używanej przez podopiecznego części mieszkania,
- utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych,
- pranie bielizny osobistej podopiecznego (dziennej i nocnej),
- dbanie o czystość bielizny pościelowej chorego,
- palenie w piecu, przyniesienie węgla,
- załatwianie innych spraw na życzenie chorego, w tym m.in. opłacanie rachunków, zakup leków itp.
Wykonywanie czynności opiekuńczych:
- organizowanie czasu wolnego,
- zamawianie wizyt lekarskich i pielęgniarskich w razie potrzeby.