SKARGI
Tryb rozpatrywania wniosków określa rozdział 2, 4-5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Tekst Jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 23).
- Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub niezażyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwienie spraw.
- Skargę składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Zgodnie z art. 229 Kpa., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa jest wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest wojewoda,
- zarządu gminy oraz wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 ustawy, jest rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 ustawy, jest rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 ustawy, jest sejmik województwa,
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu jest właściwy minister, a w innych sprawach - Prezes Rady Ministrów,
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej jest organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra jest Prezes Rady Ministrów,
- organu centralnego i jego kierownika jest organ, któremu on podlega.
- Miejsce złożenia skargi:
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Kisielicach (pok. Nr 2).
Jeżeli skarga obywatela została skierowana do niewłaściwego organu, powinien on ustalić, który urząd jest właściwy do jej rozpatrzenia i niezwłocznie mu ją przekazać, albo poinformować obywatela, gdzie powinien swoją skargę skierować. Podstawa prawna: art. 231 kpa. "Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ".
- Sposób załatwienia:
- osobiście lub korespondencyjnie
- e-mail na adres: sekretariat@kisielice.pl,
- poprzez elektroniczną platformę ePUAP: KisieliceUM/skrytka
- Termin załatwienia:
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien rozpatrzyć skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu jednego miesiąca, a następnie zawiadomić skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
Uwagi:
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.