Udostępnienie danych z rejestru mieszkańców lub z rejestru zamieszkania cudzoziemców
Miejsce załatwienia:
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Kisielicach, (pok. Nr 2)
Jednostka odpowiedzialna:
Referat Społeczno-Administracyjny
Tel. 55 278 55 20
Sposób załatwienia:
Osobiście lub korespondencyjnie.
Termin załatwienia:
Nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Wymagane Dokumenty:
1. Wypełniony wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL – wniosek do pobrania.
2. Dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie danych.
3. Wskazanie przepisu prawa materialnego, na podstawie którego wnioskodawca jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby; dokumenty potwierdzające interes prawny ewentualnie uwiarygodnienie interesu faktycznego w uzyskaniu danych.
4. W przypadku działania za pośrednictwem pełnomocnika należy złożyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem zapłaty należnej opłaty skarbowej - wzór pełnomocnictwa.
Opłaty:
1. Opłata za udostępnienie danych jednostkowych wynosi 31,00 zł.
2. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpisu lub kopii podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł. Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu (rodzice, dziadkowie), zstępnemu (dziecko, wnuk, prawnuk) lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej na podstawie ustawy o opłacie skarbowej.
Zapłaty opłaty dokonuje się bezgotówkowo w Urzędzie Miejskim w Kisielicach lub na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Kisielicach 47 8320 0005 0040 0031 2000 0030.
Dane z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców,
w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań, udostępnia się nieodpłatnie następującym podmiotom:
1) organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
2) Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celnej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biuru Ochrony Rządu, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim);
3) komornikom sądowym - w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
4) organom kontroli skarbowej i wywiadowi skarbowemu;
5) państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
6) Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych.
Dane z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców udostępnia się odpłatnie:
1) osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
2) jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
3) innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
Tryb odwoławczy:
1. Od decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia danych służy odwołanie służy do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Kisielic w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi:
1. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwanie sądowe, wezwanie komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie osoby, której dane mają być udostępnione wobec wnioskującego o ich udostępnienie (np. kopie wyroków sądowych, umów, wezwań do zapłaty, faktur, postanowienia i decyzje innych organów itp.).
2. Osobom i podmiotom, które nie wykażą interesu prawnego tylko faktyczny, dane mogą być udostępnione wyłącznie za zgodą osób, których te dane dotyczą.
3. Informacje niezbędne do zidentyfikowania osoby poszukiwanej: poza imieniem i nazwiskiem należy podać inne dane np. imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL lub serię i nr dowodu osobistego.
4. Dysponując ostatnim adresem osoby poszukiwanej, wniosek o udostępnienie danych tej osoby należy skierować do właściwego organu gminy. Gmina jest podstawowym źródłem informacji o osobie, uprawnionym do potwierdzania miejsca zameldowania; dysponuje także wiedzą o nowym adresie osoby wymeldowanej.
5. Dane jednostkowe ze zbiorów meldunkowych udostępnia się na wniosek zainteresowanego podmiotu, złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
WAŻNE:
1. Przez dane jednostkowe rozumie się informacje dotyczące jednej osoby - lub - imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.
Podstawa prawna:
1. Sposobu wniesienia żądania (wniosku) o udostępnianie danych:
a) Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Tj.: Dz. U. z 2017 r. poz. 657 z późn.zm.).
b) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (Tj.: Dz. U. z 2016 r. poz. 836).
2. Obowiązku wniesienia opłaty za udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL:
a) Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Tj.: Dz. U. z 2017 r. poz. 657 z późn.zm.).
3. Wysokości opłaty za udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL:
a) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL. (Dz. U. poz. 2482).
4. Obowiązku wniesienia i wysokości opłaty skarbowej za udzielenie pełnomocnictwa:
a) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Tj.: Dz. U. z 2016 r., poz. 1827) oraz ust. IV załącznika do tej ustawy.